De universiteit. CEU Universidad San Pablo!

6 oktober 2015 - Madrid, Spanje

Heel leuk natuurlijk, al die verhalen over verschillende activiteiten maar ik moet ook een beetje studeren. Na vele verhalen gehoord te hebben van klasgenoten, vrienden en familie had ik een beetje het idee dat Erasmus één groot feest zou worden met colleges die nergens op slaan. Dan moet ik vooral denken aan Peter, met zijn Economics of Happiness. Nou, dat is hier niet helemaal waar!

Ik volg vijf vakken. Spaans, Macroeconomic theory, Business Finance, Commercial Management en History and Society. Het was wel een proces omdat voor elkaar te krijgen.

Je gaat hier heen met de instelling dat het wel ongeveer net zo werkt als in Nederland. Roosters zijn bekend, je kan uit een aantal vakken kiezen, je geeft dit aan en ze schrijven je in voor de vakken zodat je officieel geregistreerd staat. Is niet zo.

Ik had mezelf goed voorbereid. Welke vakken kan ik kiezen, wat zijn de precieze werking en procedures om alles rond te krijgen voor mijn eigen universiteit, de universiteit in Spanje en Erasmus. Toch wel belangrijk.

Maandag 07-09-2015:

Dit was de dag van de introductie, het programma begon om 10:00 uur. Anita en ik hadden om half 10 afgesproken bij de universiteit, ik had al op Google Maps uitgezocht hoe we daar moesten komen. Ruim op tijd struinen we door het gebouw op zoek naar het juiste lokaal. Dit was toch moeilijker dan gedacht, vooral omdat nergens borden hangen die aangeven waar welke ruimte precies is. Uiteindelijk aan een professor gevraagd waar we heen moesten, blijkt de aula niet in dat gebouw te zitten maar een half uur verderop. Wegens verbouwing hadden ze de ruimte verplaatst. Kwamen alsnog te laat, hoe kan het ook anders met mij. Maakte gelukkig niks uit. De dag stond vooral in het teken van luisteren.

Op de intro dag werd verteld hoe je vakken kunt kiezen, hoe je de roosters kan vinden en hoe je je nou kan inschrijven voor de vakken. Nou dat was lekker kut hier. Wij kregen een lijst met vakken (Engels en Spaans), daar moet je uitkiezen. Het aantal vakken die je wilt volgen is afhankelijk van de credits die je moet binnenharken. Heb je de vakken gekozen, mag je je eigen rooster in elkaar zetten, klinkt leuk, is het niet. Sommige vakken overlappen elkaar qua tijd, sommige vakken vervallen omdat die al vol zitten. Uiteindelijk een dag mee bezig geweest. Wat wel een voordeel was is dat je komende tijd rond kon huppelen van klas naar klas om te kijken of het wel echt iets voor je is. Ik had al vrij snel door dat dit wel mijn vakken moeten worden, dus heb ik de colleges grotendeels vanaf het begin gevolgd.

Op woensdag 23 september vond de inschrijving plaats. Wie het eerst komt wie het eerst maalt was het motto. Wij als gekke Nederlanders wilden absoluut niet het risico lopen dat je niet meer ingeschreven kon worden voor een vak. Om 07:40 stonden we dan ook voor de deur. Het was net of ik in de rij stond om een concert kaartje te kopen. Nummer 10 was ik. Sinds de 23ste van september geldt een aanwezigheidsplicht van minimaal 75%.

Ik moet wel zeggen dat de universiteit verder prima bevalt! Ik heb leuke klasgenoten, docenten zijn prima en de vakken zijn interessant.

In de volgende blog vertel ik wat meer over hoe het nou is in Madrid. Is dit een stad voor mij? Hoe zijn de Spanjaarden? Hoe chaotisch of relaxed is het hier? Dat soort dingen!

Groeten aan jullie !!

1. Maarten:
    10 oktober 2015
    Geweldig wat Madrid met je doet! Mark die in de rij gaat staan om de leukste vakken te kiezen, wie had dat gedacht ;)
  2. Pa en ma:
    17 oktober 2015
    Mooi dat je zelf je vakken kunt kiezen die je leuk vindt.
    N.N